Certyfikat Analityka Zachowania powstał w odpowiedzi na potrzeby specjalistów poszukujących efektywnej metody pracy terapeutyczno-edukacyjnej. Metody, której skuteczność została potwierdzona solidnymi badaniami naukowymi i która daje praktyczne rozwiązania w codziennej pracy, uwzględniające międzynarodowe standardy.
Twórcą Certyfikatu jest Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka, który od chwili swojego powstania prowadzi badania naukowe oraz wprowadza najlepsze standardy terapeutyczne. Jednym z pierwszych działań do tego zmierzających było stworzenie przez dr Annę Budzińską i rozpowszechnienie w latach 90-tych w Polsce trzystopniowego kursu doskonalącego „Stosowana Analiza Zachowania w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu„, zwanego między innymi „kursem terapii behawioralnej dziecka z autyzmem”.
Obecnie IWRD jako jedyny ośrodek z Polski współuczestniczy w tworzeniu europejskich standardów kwalifikacyjnych dla analityków zachowania (artykuł na ten temat dostępny tutaj).
Program studiów podyplomowych wymaganych w procesie ubiegania się o Certyfikat Analityka Zachowania został opracowany na bazie wymagań Fourth Edition Task List i Fifth Edition Task List, określonych dla tego typu studiów przez Behavior Analyst Certification Board. Gwarantuje to zgodność z najnowszymi europejskimi standardami kształcenia terapeutów – analityków zachowania.
O uzyskanie certyfikatu mogą starać się również osoby, które posiadają:
1. Certyfikat BCaBA , BCBA lub BCBA-D wydany przez Behavior Analyst Certification Board
2. Polską Licencję Terapeuty Behawioralnego (PLTB) wraz z ukończonymi studiami ze Stosowanej Analizy Zachowania,
3. Tytuł doktora – temat dysertacji związany ze Stosowaną Analizą Zachowania.
W przypadku spełnienia któregoś z powyższych warunków prosimy o indywidualny kontakt.
Proces certyfikacji mogą rozpocząć osoby, które ukończyły studia magisterskie z zakresu:
Uzyskanie Certyfikatu Analityka Zachowanie możliwe jest w czterech specjalizacjach:
1. Nauczyciel – terapeuta osoby z autyzmem lub niepełnosprawnością intelektualną.
2. Nauczyciel dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
3. Psycholog, pedagog szkolny.
4. Logopeda
Fundacja – Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka od 2006 roku wszechstronnie pomaga dzieciom z autyzmem oraz ich rodzinom prowadząc działalność terapeutyczną, edukacyjną i badawczą. Twórczyniami i dyrektorkami IWRD są dr Anna Budzińska i mgr Iwona Ruta-Sominka. Dr Anna Budzińska jest pomysłodawczynią i twórczynią w Polsce III-stopniowego kursu doskonalącego dotyczącego terapii behawioralnej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jest dr Anna. Pierwsza edycja tego kursu odbyła się w latach 90-tych XX wieku. Od tego czasu szkolenie jest modyfikowane i uzupełniane o najnowocześniejsze badania dotyczące Stosowanej Analizy Zachowania.
W IWRD działa Przedszkole Specjalne dla Dzieci z Autyzmem gdzie prowadzona jest wysoce wyspecjalizowana indywidualna terapia w oparciu o metodę pozytywnego nurtu Stosowanej Analizy Zachowania, której skuteczność została potwierdzona solidnymi badaniami naukowymi. Prowadzona terapia daje dzieciom z autyzmem niepowtarzalną szansę na poprawę funkcjonowania – przeszło 50% podopiecznych IWRD przechodzi do szkół masowych i nie odróżnia się od swoich rówieśników.
W IWRD w Niepublicznym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli szkolą się specjaliści z Polski i Europy. Z szerokiej oferty szkoleniowej IWRD skorzystało już przeszło 7500 specjalistów.
IWRD stworzyło innowacyjny na skalę kraju system placówek rekomendowanych przez IWRD .
Fundacja IWRD prowadzi również Niepubliczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, gdzie pomoc otrzymało ponad 2640 rodzin.
W IWRD działa także Przedszkole Integracyjne, które umożliwia prowadzenie edukacji włączającej dla dzieci z autyzmem.
Ponadto Fundacja – Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka jest jednym z członków założycieli amerykańskiego stowarzyszenia The Alliance for Scientific Autism Intervention, którego celem jest propagowanie na całym świecie skutecznego modelu terapii osób z autyzmem oraz prowadzenie badań naukowych. IWRD organizuje sympozja naukowe , które cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem środowiska specjalistów, naukowców oraz rodziców dzieci z autyzmem – w 12 Sympozjach Naukowych IWRD wzięło udział przeszło 4900 osób z całego świata. IWRD współpracuje z licznymi ośrodkami akademickimi – przede wszystkim z Uniwersytetem Gdańskim, gdzie prowadzone są zajęcia na studiach dziennych i kilku kierunkach podyplomowych oraz z Politechniką Gdańską, Gdańskim Uniwersytetem Medycznym oraz z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu (Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii). Współpracuje również z Uniwersytetem w Oslo, z którym prowadzimy badania naukowe. Owocem tej współpracy są publikacje w renomowanych czasopismach. Stworzyliśmy pierwszą w kraju platformę edukacyjną dla rodziców, nauczycieli i wszystkich specjalistów Kwadrans dla Terapii. Platforma pozwala na dostęp do stworzonego przez nas kursu internetowego, który składa się z 33 odcinków, pomocy edukacyjnych i książki – poradnika. Więcej informacji na temat działalności Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka znajdziesz na stronie www.iwrd.pl.