Ułatwienia dostępu
Certyfikat Analityka Zachowania (CAZ) – terapeuty behawioralnego
Certyfikat Analityka Zachowania powstał w odpowiedzi na potrzeby specjalistów poszukujących efektywnej metody pracy terapeutyczno-edukacyjnej. Chodzi o metodę, której skuteczność została potwierdzona solidnymi badaniami naukowymi i która daje praktyczne rozwiązania w codziennej pracy, uwzględniające światowe standardy terapii i edukacji dzieci.
Twórcą Certyfikatu jest Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka, który od chwili swojego powstania prowadzi badania naukowe oraz wprowadza najlepsze standardy terapeutyczne. Jednym z pierwszych działań do tego zmierzających było stworzenie przez dr Annę Budzińską i rozpowszechnienie w latach 90-tych w Polsce trzystopniowego kursu doskonalącego „Stosowana Analiza Zachowania w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu“, zwanego między innymi “kursem terapii behawioralnej dziecka z autyzmem”, “trzystopniowym kursem bazowym”, itp.
Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka obecnie jako jedyny ośrodek z Polski współuczestniczy w tworzeniu europejskich standardów kwalifikacyjnych dla analityków zachowania. Artykuł na ten temat dostępny tutaj.
Program studiów podyplomowych wymaganych w procesie ubiegania się o Certyfikat Analityka Zachowania został opracowany na bazie wymagań Fourth Edition Task List i Fifth Edition Task List, określonych dla tego typu studiów przez Behavior Analyst Certification Board. Gwarantuje to zgodność z najnowszymi europejskimi standardami kształcenia terapeutów – analityków zachowania.
O uzyskanie certyfikatu mogą starać się również osoby, które posiadają:
1. Certyfikat BCaBA , BCBA lub BCBA-D wydany przez Behavior Analyst Certification Board
2. Polską Licencję Terapeuty Behawioralnego (PLTB) wraz z ukończonymi studiami ze Stosowanej Analizy Zachowania,
3. Tytuł doktora – temat dysertacji związany ze Stosowaną Analizą Zachowania.
W przypadku spełnienia któregoś z powyższych warunków prosimy o indywidualny kontakt.
Proces certyfikacji mogą rozpocząć osoby, które ukończyły studia magisterskie z zakresu:
Uzyskanie Certyfikatu Analityka Zachowanie możliwe jest aktualnie w pięciu specjalizacjach:
1. Nauczyciel – terapeuta osoby z autyzmem lub niepełnosprawnością intelektualną,
2. Nauczyciel dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
3. Psycholog,
4. Pedagog szkolny,
5. Logopeda.
Fundacja – Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka od 2006 roku wszechstronnie pomaga dzieciom z autyzmem oraz ich rodzinom prowadząc działalność terapeutyczną, edukacyjną i badawczą. Twórczyniami i dyrektorkami IWRD są dr Anna Budzińska i mgr Iwona Ruta-Sominka.
IWRD współpracuje z licznymi ośrodkami akademickimi – przede wszystkim z Uniwersytetem Gdańskim, gdzie prowadzone są zajęcia na studiach dziennych i kilku kierunkach podyplomowych oraz z Politechniką Gdańską, Gdańskim Uniwersytetem Medycznym oraz z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu (Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii). Współpracuje również z OsloMet University w Oslo, z którym prowadzimy badania naukowe. Owocem tej współpracy są publikacje w renomowanych czasopismach.
W Przedszkolu Specjalnym dla Dzieci z Zaburzeniem Autystycznym prowadzona jest wysoce wyspecjalizowana indywidualna terapia w oparciu o metodę Stosowanej Analizy Zachowania, której skuteczność została potwierdzona solidnymi badaniami naukowymi. Prowadzona terapia daje dzieciom z autyzmem niepowtarzalną szansę na poprawę funkcjonowania – przeszło 50% podopiecznych IWRD przechodzi do szkół masowych i nie odróżnia się od swoich rówieśników.
W Niepublicznym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli szkolą się specjaliści z Polski i Europy. Z szerokiej oferty szkoleniowej IWRD skorzystało już przeszło 8.800 specjalistów.
Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka stworzył innowacyjny na skalę kraju system placówek rekomendowanych, które w terapii stosują “pozytywny nurt Stosowanej Analizy Zachowania“.
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna specjalizuje się głównie w diagnozie i terapii zaburzeń rozwoju dziecka, w tym autyzmu i Zespołu Aspergera. Od chwili powstania poradni pomoc otrzymało ponad 3.000 rodzin.
W IWRD działa Przedszkole Integracyjne, które umożliwia prowadzenie edukacji włączającej dla dzieci z autyzmem.
Ponadto Fundacja – Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka jest jednym z członków założycieli amerykańskiego stowarzyszenia The Alliance for Scientific Autism Intervention , którego celem jest propagowanie na całym świecie skutecznego modelu terapii osób z autyzmem oraz prowadzenie badań naukowych.
IWRD organizuje sympozja naukowe , które cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem środowiska specjalistów, naukowców oraz rodziców dzieci z autyzmem – w 14 międzynarodowych sympozjach naukowych wzięło udział przeszło 11.000 osób z całego świata.
Stworzyliśmy pierwszą w kraju platformę edukacyjną dla rodziców, nauczycieli i wszystkich specjalistów “Kwadrans dla Terapii“. Platforma pozwala na dostęp do stworzonego przez nas kursu internetowego, który składa się z 33 odcinków, pomocy edukacyjnych i książki – poradnika. Z kursu “Kwadrans dla terapii” skorzystało obecnie ponad 3.000 osób. Z anglojęzycznej wersji kursu, czyli “15 Minutes for Treatment” skorzystało ponad 2.000 osób.
Niebieskie Igrzyska są formą obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu przypadającego na 2 kwietnia. Niebieskie Igrzyska pokazują jak wspaniale dzieci z autyzmem mogą uczestniczyć w zajęciach sportowych i wspólnotowych. W trzech edycjach Niebieskich Igrzysk uczestniczyło ponad 315.000 dzieci z 1.587 przedszkoli i szkół podstawowych.
Więcej informacji na temat działalności Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka znajdziesz na stronie www.iwrd.pl.