Ułatwienia dostępu
Certyfikat Analityka Zachowania (CAZ) – terapeuty behawioralnego
Stosowana Analiza Zachowania to podejście naukowe, dokładnie zbadane i opisane, które umożliwia rozumienie i modyfikowanie zachowań. Wykorzystuje ona wieloletnie doświadczenia, liczne badania, teorie i zasady dotyczące zachowań rozumianych bardzo szeroko.
Zastosowanie metody SAZ w terapii leży w najgłębiej pojętym interesie terapeuty oraz klienta czy pacjenta ze względu na jej unikalne właściwości:
W Polsce SAZ (ang. Applied Behavior Analysis – ABA) jest powszechnie kojarzona z terminem terapia behawioralna, który nie w pełni oddaje, czym SAZ jest rzeczywiście
Głównym celem Stosowanej Analizy Zachowania jest spowodowanie znaczącej zmiany w istotnych społecznie zachowaniach klienta, pacjenta poprzez wykorzystanie podejścia opartego na nauce i analizie. Metoda ta znajduje zastosowanie w większości dziedzin życia (Dinovi, 2018), m.in. w edukacji specjalnej, w szkołach ogólnych, znacząco podnosząc efektywność pracy nauczycieli i osiągnięcia uczniów.
SAZ jest również szeroko wykorzystywana w pracy z menedżerami, korporacjami w ramach zarządzania zachowaniami w organizacji (OBM) (Cooper, Heron, Heward, 2013). Z technik SAZ korzystają logopedzi, trenerzy personalni, dietetycy itp.
W ramach Stosowanej Analizy Zachowania wykorzystujemy techniki, które wywodzą się z praw rządzących zachowaniem człowieka. Dzięki nim uczymy zachowań potrzebnych do niezależnego życia, adekwatnych społecznie umiejętności oraz niwelujemy problemy społeczne. (Łukasz Próchowicz, Psychologia w praktyce, nr 12, listopad 2018).
Stosowana Analiza Zachowania, a szczególnie jej pozytywny nurt daje bardzo dobre rezultaty w terapii zaburzeń rozwoju dziecka, w tym autyzmu i zespołu Aspergera. Według badań naukowych zastosowanie tego modelu przynosi najlepsze i najszybsze efekty terapeutyczne a sam model terapii jest głęboko personalistyczny. W oparciu o wyłącznie pozytywne wzmocnienia intensyfikuje ciekawość poznawczą oraz harmonizuje indywidualny i całościowy rozwój dziecka.W Polsce model terapeutyczny pozytywnego nurtu Stosowanej Analizy Zachowania wykorzystywany jest z ogromnym powodzeniem w Przedszkolu Terapeutycznym IWRD oraz w Placówkach Rekomendowanych IWRD.
Wielu naukowców dokumentowało efektywność terapii behawioralnej już we wczesnych latach 60-tych (np. Ferster, DeMyer, 1961; Wolf, Risley, Mees, 1964). Badania pokazujące zasadność prowadzenia terapii behawioralnej w przypadku osób z autyzmem zostały przeprowadzone przez O.I. Lovaasa w 1964 roku oraz w latach 1970-1984.
Po zaprezentowaniu osiągnięć programu Lovaasa opublikowano wiele badań nad skutecznością terapii behawioralnej. Dowiodły one efektywności oddziaływań terapeutycznych opartych na założeniach analizy behawioralnej prowadzonych zarówno w specjalnie do tego powołanych ośrodkach (np. Eikeseth, Smith, Jahr, Eldevik, 2002; Fenske, Zelenski, Krantz, McClannahan, 1985; Harris, Handleman, Gordon, Krostoff, Fuentes, 1991), jak i w warunkach domowych (np. Andersen, Avery, DiPietro, Edwards, Christian, 1987; Brinbrauer, Leach, 1993; Smith, Groen, Wynne, 2000; Weiss, 1999).
W badaniach tych przy użyciu wystandaryzowanych testów udowodniono, że u dzieci, które przez co najmniej dwa lata uczestniczyły w intensywnym behawioralnym programie wczesnej interwencji, nastąpiła znaczna poprawa w zakresie funkcjonowania poznawczego, zachowań werbalnych, społecznych. Niektóre dzieci dzięki terapii funkcjonowały na poziomie normy intelektualnej (Sigman i in., 1999; Eikeseth i in., 2002; Howard i in., 2004).