Ułatwienia dostępu
Certyfikat Analityka Zachowania (CAZ) – terapeuty behawioralnego
Staż praktyczny Certyfikatu Analityka Zachowania jest niezbędnym elementem procesu certyfikacyjnego, spajającym jednocześnie wiedzę z praktyką terapeutyczną. Aby rozpocząć staż praktyczny wymagane jest spełnienie następujących warunków:
otrzymanie pozytywnej odpowiedzi z Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka na zgłoszenie rozpoczęcia procedury certyfikacji,
rozpoczęcie lub ukończenie studiów podyplomowych z zakresu Stosowanej Analizy Zachowania na Uniwersytecie Gdańskim, SWPS lub innym, którego program studiów SAZ był opracowany na bazie wymagań Fourth Edition Task List lub Fifth Edition Task List, określonych dla tego typu studiów przez Behavior Analyst Certification Board.
Do rozpoczęcia stażu praktycznego konieczne jest zaliczenie pierwszego semestru na SAZ lub w przypadku osób, które posiadają Certyfikat Nauczyciela-Terapeuty Dziecka z Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu, wydanym przez NODN IWRD rozpoczęcie stażu praktycznego możliwe jest już w momencie rozpoczęcia studiów podyplomowych.
wybór ścieżki stażu praktycznego, czyli specjalizacji (lista specjalizacji poniżej).
Aktualna lista placówek współpracujących naukowo z Fundacją Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka i realizujących staże praktyczne w ramach procedury uzyskiwania Certyfikatu Analityka Zachowania.
Jeżeli placówka zgodzi się przyjąć na staż, konieczne jest podpisanie porozumienia, w którym opisane są wszystkie warunki odbycia stażu, jego zaliczania i uzgodnione terminy poszczególnych elementów stażu oraz terminy i sposoby płatności.
Staż praktyczny CAZ zawsze rozpoczyna się od tygodniowego intensywnego treningu w danej placówce. Następnie osoba musi wdrożyć poznane zasady pracy i dokumentacji do swojej pracy. Podczas pracy z własnym podopiecznym musi odbyć się 10 godzin superwizji ze specjalistami z danej placówki w tym 4 ze specjalistami z palcówki z którymi podpisano umowę i superwizorem z IWRD. Wszystkie superwizje będą prowadzone w oparciu o Formularz do ewaluacji umiejętności praktycznych. Dzięki temu stażysta wie, jakie konkretnie umiejętności wymagane są do zaliczenia stażu.
Rodzaj stażu | Czas trwania | Miejsce | Ewentualne odstępstwa | Koszt |
Tygodniowy, intensywny staż praktyczny | 40 godzin lekcyjnych | Placówka z którą zostało podpisane porozumienie | O zwolnienie z tego elementu stażu mogą starać się osoby, będące pod stałą superwizją IWRD lub placówek rekomendowanych | 1000 zł |
Praca z własnym podopiecznym – co najmniej jednym | 1000 godzin lekcyjnych | Osoba musi udokumentować pracę z dzieckiem we własnym miejscu pracy | 800 godzin dla osób posiadających Certyfikat Nauczyciela-Terapeuty Dziecka z Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu wydany przez NODN IWRD | 1000 zł |
Superwizje pracy edukacyjno-terapeutycznej z Superwizorem staży CAZ | 10 godzin lekcyjnych | Superwizje online | 7 godzin lekcyjnych dla osób posiadających Certyfikat Nauczyciela-Terapeuty Dziecka z Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu wydany przez NODN IWRD |
3600 zł 2600 zł – dla osób posiadających Certyfikat Nauczyciela-Terapeuty Dziecka z Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu wydany przez NODN IWRD |
Superwizje pracy edukacyjno-terapeutycznej z Superwizorem staży CAZ i specjalistą z IWRD | 2 godziny lekcyjne | Superwizje online | 1godzina dla osób posiadających Certyfikat Nauczyciela-Terapeuty Dziecka z Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu wydany przez NODN IWRD | j.w. |
Ewaluacja pracy edukacyjno-terapeutycznej | 2 godziny lekcyjne | Ewaluacje online | — | j.w. |